بررسی نقش و جایگاه عنوان در کارکردهای بیانیِ عکس
نویسندگان
چکیده
چکیده عنوان، در انتقال معنای عکس عنوانگذاریشده، میتواند چون عنصری مشخصکننده یا عاملِ سازنده و گاه تغییردهندهی معنا نقش ایفا کند و پیامِ آن در سطوح مختلفِ دستیابی به معنای نهایی اثر دریافت شود. از اینرو نادیدهگرفتن نقش آن در خوانش محتوای اثر، همچون حذف قسمتی از عکس است. مطالعات مختلفی با محوریت عنوانگذاری در دنیا انجام شده، اما تا کنون در ایران هیچ پژوهش منسجمی در این حوزه صورت نگرفتهاست. این مقاله برای اولینبار در ایران و با هدف ایجاد حساسیت در عنوانگذاری و خوانش آن، به بررسی نقش و جایگاه عنوان در انتقال معنای عکاسانه پرداخته و صحت بسطِ تعاریفِ پیشین از عنوان، به عکس را مشخص میسازد. این مقاله ابتدا با بررسیِ پیشینهی ارتباطی ما با تصویر و متن به نمایندگی از عکس و عنوان، و طرح مباحث نشانهشناسیِ مرتبط، به اثبات جایگاه عنوان در کارکردهای بیانی عکس میپردازد. سپس با برهمگذاریِ تعاریف و تعمیم آنها به حوزهی عکس، چارچوبی عملی و اثباتشده، برای شناخت انواع عناوین فراهم میآورد. برای ملموس نمودن این چارچوب، با مطالعهی جامعهی آماری دردسترس، به دستهبندی عناوین عکسهای گالریهای ایران پرداخته و در نهایت آنها را به دو گروه بیانگر و دلالتگر تقسیم میکند. روش تحقیق در این مقاله توصیفی و تحلیلی میباشد.
منابع مشابه
بررسی نقش عنوان در کارکردهای بیانی عکس (عنوان در عکس های عکاسان هنری معاصر ایران)
در انتقال معنای عکس عنوان گذاری شده، عنوان می تواند چون عنصری مشخص کننده یا عاملِ سازنده و گاه تغییر دهنده ی معنا نقش ایفا کند و پیامِ آن در سطوح مختلفِ دستیابی به معنای نهایی اثر دریافت شود. از این رو نادیده گرفتن نقش آن در خوانش محتوای اثر هم چون حذف قسمتی از عکس است. این مطالعه، برای اولین بار در ایران و با هدف کلی بررسی نقش عنوان در کارکردهای بیانی عکس و با فرضیه ای میتنی بر برابر بودن نقش ای...
عکس، گفتمان، فرهنگ عنوان فرعی: تحلیل تاریخی کارکردهای گفتمانی عکس در ایران
عکاسی، نه یک شیوهی تولید مکانیکی تصویر، بلکه یک رویه ارتباطی است. با تحقیقاتی که پیرامون کارکردهای عکس در ایران شده است، به ندرت با تحلیلی کیفی بر تاریخ این رسانه مواجهایم. بنابراین، ضرورت پژوهشی، بر اساس واکاوی ساختارهای کلان جامعهی ایران ایجاب میشود. نگارندگان میکوشند، فضای غالب عکاسی را در اکنون آن [1]واکاوی کنند. بدین منظور از دریچهی «گفتمان» به آن نگاه میشود تا به این سؤال پاسخ ده...
متن کاملبررسی کارکردهای گوناگون عکس های مستند اجتماعی بر اساس کارکردهای زبان (نظریه ارتباطی یاکوبسن)
اگرچه مستندسازیِ وقایع و رویدادهای جامعۀ انسانی، از اهداف عکاسی مستند اجتماعی است؛ اما عکاس مستند اجتماعی، صرفا به رونگاری از واقعیت و وقایعنگاری گزارشگونه نمیپردازند؛ بلکه به گزینش و ترکیب عناصر و وقایع جامعۀ انسانی میپردازد و با قابگذاری بر قطعهای از واقعیتی اجتماعی در لحظهای معین از زمان، عکسی میآفریند که مخاطب را به تماشا، تفکر، تأمل و داوری فرامیخواند و حتی میتواند واکنشِ عملی او ر...
متن کاملبررسی جایگاه یوز و کارکردهای آن در تاریخ ایران
یوز یا یوزپلنگ از گونههای جانوری در خطر انقراض ایران است که نه تنها جزئی از تاریخ طبیعی این مرزوبوم به شمار میرود بلکه در تاریخ، فرهنگ و تمدن ما نیز نقش دارد. از همین رو پژوهش حاضر در نظر دارد تا با روشی تحلیلی ـ توصیفی و با استفاده از منابع و مآخذ تاریخی، به جایگاه یوز در تاریخ ایران بپردازد و به این پرسش بنیادی پاسخ دهد که این گونه جانوری چه جایگاه و کارکردهایی در تاریخ ایران داشته است؟ یاف...
متن کاملDegenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers
In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمیناشر: پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران
ISSN 2228-6039
دوره 19
شماره شماره1 2014
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023